El Puig de les Agulles i la cova Cassimanya

El Puig de les Agulles és un dels principals miradors naturals del Parc del Garraf, des d’on es pot veure una espectacular panoràmica de la part marítima del Baix Llobregat i la pràctica totalitat del Barcelonès, sempre que el dia ho permeti. La caminada tindrà lloc per terres i boscos del municipi de Begues.

L’accés

L’accés més habitual a Begues és des de Gavà. Un co_DSC1422_redimensionar-1p arribats al poliè o altiplà de Begues, continuem per la BV-2041 fins a la 3a rotonda i entrem al Parc Natural del Garraf per l’esquerra. És el GR 92-3. Passades unes masies, abandonem la pista que ens duria a la Plana Novella i continuem per l’esquerra fins que una cadena ens indica que allí cal deixar el cotxe.

L’itinerari

Continuem a peu per l’àmplia i planera pista entre pinedes i camps de conreu. Després de passar a tocar de les restes del que va ser la gran masia de la Clota, de la qual es tenen notícies des del segle XV, arribem en 25 minuts al coll del mateix nom.

És una important cruïlla de camins: Hi conflueixen el GR-92 que en direcció est es dirigeix al castell d’Eramprunyà i en direcció oest cap als cims més alts del Garraf (el Puig de les Agulles i la Morella). Vers el sud continua la pista de la qual provenim, que ens duria a la Vall de Sant Joan, avui emplenada de les deixalles de l’Àrea Metropolitana. Nosaltres no prendrem cap d’aquests camins, seguirem un sender planer, sense cap indicació, sadollat en un primer moment de vegetació endèmica com el càrritx amb les seves fulles llargues i fines. També ens acompanyaran el bruc, el romaní, el llentiscle… Més endavant, quan s’obren els horitzons, gaudirem de vistes panoràmiques del delta del Llobregat i del Barcelonès a l’esquerra, i de les impressionants cingleres de les Agulles a la dreta.

Vint minuts després de deixar el coll passarem a la vora d’una barraca de pedra seca molt ben reconstruïda, anomenada barraca del cinquantenari, restaurada el 2013, en commemoració dels 50 anys de la fundació de la Unió Muntanyenca Eramprunyà, on val la pena fer una petita aturada.

El sender continua ara per terreny més àrid i pedregós fins que ens creuem amb el que prové de la Sentiu, un barri de Gavà. Nosaltres seguim a la dreta, muntanya amunt, fent ziga-zagues fins a assolir la carena i la pista del GR-92, molt a prop d’una torre elèctrica, que per l’esquerra baixa fins al coll Sostrell i s’enfila a continuació a la Morella.

Nosaltres, però, pujarem per la dreta a fi d’assolir el Puig de les Agulles. Hi ha indicadors. Quan decididament el camí planeja, veurem que els senyals vermells i blancs continuen per un sender que baixa per l’esquerra: el prendrem després per tornar al coll de la Clota.

Ara tenim dues possibilitats, un_DSC1426_redimensionara per a persones experimentades en la muntanya: si mirem a la dreta veurem un petit sender envoltat de garric; el   seguim fins que sembla que s’acabi sobre unes roques que fan de gran mirador. Baixem per la dreta, una mica ajudats amb les mans i atentament perquè tindrem la cova Cassimanya a sobre nostre.

Aquesta cova està formada per una cambra d’uns 13 metres de longitud i uns 5 d’alçada. SegonsCassimanya 1 les excavacions arqueològiques realitzades es creu que va ser utilitzada amb finalitats sepulcrals en el neolític i com a cova santuari per part dels ibers.

Refem el sender fins a la pista i seguim la segona opció, apta per a tothom: planejant, assolim el punt més alt d’aquest itinerari (552 m) i el segon del massís de Garraf: el Puig de les Agulles. Un lloc amb un encant especial per les roques afilades, amb un aspecte desafiant i sorprenent que enalteixen i magnifiquen les abruptes cingleres situades als nostres peus, i per les extraordinàries panoràmiques de què gaudirem si el dia ho permet. Haurem caminat unes dues hores.

Ara ens cal tornar al coll de la Clota. Ho podem fer per un sender que baixa en fort pendent per l’esquerra, o millor, retrocedint fins a retrobar el GR-92 que baixa per la dreta. Seguint els senyals farem cap en vint minuts al coll de la Clota i haurem tancat el cercle. Ja només ens resta continuar per la pista fins on hem deixat el cotxe.