Ampliar l’aeroport? I ara!

Sembla una broma de mal gust que quan encara no ens hem tret de sobre la Covid19 i en plena emergència climàtica es torni a plantejar l’ampliació de l’aeroport del Prat. Segurament la necessitat de recuperar l’economia és un dels motius pels quals s’està pressionant les administracions i s’està venent la moto a l’opinió pública, però crec que és un caramel molt i molt enverinat. Sobretot tenint en compte que fa quatre dies (al febrer d’aquest any) la Comissió Europea va obrir un procediment d’infracció a Espanya per deixadesa mediambiental en relació justament al delta del Llobregat, que forma part de la xarxa Natura 2000. Val a dir que s’han incomplert les mesures a què es van comprometre les administracions públiques i Aena en l’anterior ampliació de l’aeroport. El seu actual compromís, doncs, d’entrada és paper mullat, perquè no han complert els anteriors.

Concentracions urbanes i desplaçaments innecessaris

Un dels motius pels quals ens hem fet tan vulnerables a les epidèmies són les concentracions urbanes i els desplaçaments continus per tot el món. El sistema econòmic i l’escalfament global contribueixen sens dubte a les grans aglomeracions, perquè la inclemència del clima va tornant erms grans territoris i l’escassetat d’aigua es va estenent, cosa que força primer desplaçaments i després grans moviments migratoris. D’altra banda, el baix cost econòmic dels vols –l’altíssim preu ecològic no es té en compte– afavoreix rutes turístiques i desplaçaments banals. Reduir desplaçaments innecessaris hauria de ser un objectiu general. I evitar l’escalfament global, també. Altrament ben aviat la Covid19 serà substituïda per una altra pandèmia.

Malgrat els compromisos formals, la realitat s’encamina al sobreescalfament global

Segons diuen els experts (ho va comentar Salvador Samitier, cap de l’oficina contra el canvi climàtic de la Generalitat, a la primera reunió de la Taula d’emergència climàtica de Viladecans, al novembre passat) avancem a tota velocitat cap a l’opció més pessimista de l’escalfament global. Es considera que superar l’1,5 graus d’escalfament aboca cap a un desastre ecològic. Si no frenem, podria ser que a finals de segle haguéssim arribat als 4 graus. Molts ajuntaments han adoptat formalment el compromís de reduir un 40 % les emissions de gasos d’efecte hivernacle per a l’any 2030 i la Unió Europea es va comprometre, a finals de 2020, a reduir-los en un 55 %. L’ampliació de l’aeroport no només no contribuiria a reduir aquestes emissions, sinó que les incrementaria en un 33 %.

L’economia només es recupera de debò si les condicions de treball són dignes

La creació d’ocupació pot ser clarament un motor de recuperació econòmica. Però no a qualsevol preu ni de qualsevol manera. L’economia també es recuperarà si la precarietat de la reforma laboral desapareix, si els salaris són dignes, si hi ha voluntat d’acabar amb l’economia submergida, si s’evita que gran part de la població immigrada hagi de treballar fora de la legalitat. I de llocs de treball per crear se me n’acudeixen molts: en l’atenció de les persones, en la sanitat, en els serveis socials, en l’educació… Una economia que viu en part dels serveis creats per les administracions públiques, sí, però convé recordar que no és que tots ens hàgim fet més pobres, sinó que ha crescut la desigualtat social. Per tant la reforma fiscal i la lluita contra el frau són imprescindibles perquè allà on s’acumula la riquesa es redistribueixi.

Catalunya també necessita un equilibri en el territori i un millor transport públic

Tampoc a casa nostra ens vam escapar de construir infraestructures que s’han mostrat inútils. Jo no dubto que sigui una bona cosa connectar l’aeroport del Prat amb destinacions intercontinentals, però potser es pot repensar i redistribuir el trànsit aeri aprofitant els altres aeroports de què disposem, infrautilitzats, i promovent tant com sigui possible un trànsit aeri més sostenible. Que per això fa falta millorar l’estructura ferroviària? Sens dubte. Tant la de rodalies com la de llarga distància.

Preservar l’espai natural del Delta

El Remolar, en el terme municipal de Viladecans, una de les zones amenaçades.
El Remolar, en el terme municipal de Viladecans, una de les zones amenaçades.

El Delta del Llobregat sobreviu miraculosament enmig de carreteres, autopistes, vies de tren i un aeroport en constant moviment. El Delta del Llobregat, diuen, va aconseguir endarrerir la caiguda de Barcelona a la guerra civil, perquè la seva fertilitat va garantir l’alimentació de molta gent. Malgrat tot, pel seu valor estratègic en les comunicacions, es veu constantment amenaçat. Només cal recordar com el govern d’Artur Mas va intentar de totes totes convertir-lo en una mena de puticlub a l’engrós (recordeu el delirant projecte d’Eurovegas i el seu no menys delirant promotor, Sheldon Adelson, trumpista “avant la lettre” i rebut a Catalunya amb honors de cap d’estat?).

Avui sens dubte toca tant preservar el Delta com promoure’n la zona agrària, dos espais que de vegades semblen oposats, però que es necessiten mútuament, i dels quals cal millorar-ne, i molt, la gestió.

Sense postureigs polítics, si us plau

Quan no hi ha cap projecte concret damunt la taula, els grups polítics competeixen mútuament a veure qui fa la moció més agosarada contra el canvi climàtic. També al Delta del Llobregat. Però ara mateix veiem com els dos alcaldes socialistes de Gavà i de Viladecans (el de Viladecans és també president de la xarxa de governs locals per la biodiversitat, una organització d’abast espanyol) es manifesten com si res a favor de l’ampliació. Potser per això l’alcaldessa de Gavà s’ha convertit en ministra de Transports?

Per lluitar contra el canvi climàtic cal determinació, unitat, bona informació i prou imaginació com per crear alternatives a allò que se’ns ven com a única sortida. Amb el simple postureig no anem enlloc.

Mercè Solé

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s