Resseguint el litoral de Garraf: de Sitges a Vilanova

Entre Sitges i Vilanova i la Geltrú trobem un agradable caminet de ronda que ressegueix la costa. La ruta recorre un territori rocós amb vegetació mediterrània i un seguit de cales tranquil·les fora de la temporada d’estiu i amb vistes precioses de la Mediterrània. Alguns trams van paral·lels a la via del tren i podrem observar la gran obra d’enginyeria de final del segle XIX i imaginar la vida ferroviària. Els senyals que cal seguir corresponen al GR-92, que aquí pren el nom de Ruta de les Cales o Camí dels Colls.

Aquest itinerari permet diverses opcions: caminar només d’anada i tornar amb tren des de Vilanova (és la ruta que presentem); aprofitar per visitar Vilanova, fer la tornada a Sitges a peu pel mateix recorregut de la costa o bé passant per l’interior.

Dades tècniques

Inici: estació de Sitges. Horari
Final: estació de Vilanova i la Geltrú. Horari
Itinerari: Estació de Sitges – platges de Sitges – riera de Ribes – Atlàntida – punta de les Coves – punta de la Desenrocada – punta Grossa – punta Llarga i masia dels Colls – platja de Sant Cristòfol – estació de Vilanova
Distància: 8,7 km
Desnivell acumulat: +/- 50 m
Dificultat: Baixa. Cal portar calçat adequat per a camins pedregosos
Més informació: Mapa 41 – Vilanova i la Geltrú de l’ICGC 1:25000; Penedès, 1: 50.000 de l’Ed. Alpina i els webs: Senderisme en tren i Wikiloc

La ruta

De l’estació a Sant Bartomeu i Santa Tecla

Sortint de l’estació ens dirigirem a la platja. Un bon recorregut consisteix a baixar pel carrer Illa de Cuba, plaça del Cap de la Vila i arribar pel carrer Major a l’església de Sant Bartomeu i Santa Tecla.

Aquesta església fou inaugurada el 19 de Juliol de 1672 i fou bastida en substitució de l’anterior, romànica, malmesa per les mines i les bombes el 15 d’octubre de 1649 a la Guerra dels Segadors.

Per unes escales baixarem a la platja.

Les platges

Durant uns dos quilòmetres les resseguirem fins al Club de Mar, on per la dreta entrarem al passeig marítim. Passat l’hotel Terramar, un enorme bloc de color blanc, arribarem a la riera de Ribes.

La riera de Ribes

Continuem o bé per la platja o també pel passeig marítim, ara exclusiu per a vianants, fins a traspassar la desembocadura de la riera de Ribes (en cas que anés plena, cal cercar un pont més amunt). Aquest lloc s’anomena cap de Grills.

L’Atlàntida

Ara resseguim la platja de Santa Margarida fins a una antiga discoteca, l’Atlàntida; travessem un gran descampat i trobem una nova edificació anomenada la masia de les Coves, que haurem de superar passant pel costat de la paret dreta (en aquest tram veurem marques blanques i vermelles del GR-92 i un rètol informatiu que ens orientarà correctament en direcció a Vilanova i la Geltrú).

Zona de les Coves

El sender ascendeix lleugerament per un camí pedregós fins a un petit túnel del tren. Nosaltres avancem sempre deixant les vies a la nostra dreta.

Aquí, entre la zona de les Coves i la punta de les Coves, podem veure un avenc protegit que comunica amb la cova del Gegant, que és accessible des de la platja. N’hi ha d’altres de més petites i en algunes s’han fet troballes arqueològiques. També hi ha la curiosa cova dels Bufadors, es tracta de dos conductes subaquàtics on només és pot entrar capbussant-se en el mar i es diuen així per uns forats que tenen a la part superior (forats a la roca) que bufen i xiulen quan el mar està embravit.

Continuem en direcció a la punta de les Coves, la primera de les “puntes” que trobarem al llarg de la ruta de les Cales. Davant nostre veurem el primer dels tres túnels de les vies del tren que trobarem al llarg del recorregut abans d’entrar a Vilanova i la Geltrú.

Punta de les Coves

Igual que les altres “puntes” per on passarem, en aquest indret veurem diferents corriols que l’envolten i fan un circuit d’anada i tornada. Alguns d’aquests corriols ens portaran al penya-segat, aneu amb compte, on gaudirem de bones vistes.

Seguirem la direcció del rètol informatiu cap a Vilanova i la Geltrú i farem una lleugera i curta baixada en direcció a les vies del tren; tot i que la ruta de les Cales en general no té cap dificultat, en els trams de pujada i baixada hi ha moltes pedres i cal caminar amb precaució.

Anirem trobant al llarg del camí platges i cales; entre la punta de les Coves i la següent, la punta de la Desenrocada, hi ha la petita platja de Rosés i més endavant, ja tocant la punta de la Desenrocada, veurem la platja de l’Home Mort.

Punta de la Desenrocada

Arribats a la part superior de la punta de la Desenrocada, igual que en l’anterior, veurem diferents corriols que l’envolten i que podem seguir amb precaució.

Iniciem el descens a les vies del tren. Un sender baixa a la cala dels Gegants, però nosaltres continuem un petit tram pel costat de les vies fins que iniciem l’ascensió suau a la punta Grossa.

Punta Grossa

Estem situats sobre el túnel on veurem un rètol enmig d’una cruïlla: a la dreta, en direcció al bosc (serra dels Paranys), a l’esquerra en direcció a la part més alta de la Punta i del recorregut, on es pot aprofitar per anar fins als penya-segats i gaudir de la costa Mediterrània i les seves vistes. La ruta de les Cales continua endavant, baixant altra volta a les vies del tren, direcció Vilanova fins prop de l’entrada d’un altre túnel, sota la punta Llarga, que rodejarem per l’esquerra.

Punta Llarga i masia dels Colls

La ruta de les Cales per aquest tram de la punta Llarga és molt suau i còmode, amb poc pendent. Va resseguint un mur o marge de pedra seca que rodeja la masia dels Colls, situada justament sobre el túnel, envoltada de jardins i a la qual és prohibida l’entrada.

Igual que en les anteriors, aquí també trobarem diferents corriols que creuen tota la Punta d’una banda a l’altra.

Arribats a la platja dels Colls, tornarem a seguir la via del tren fins a un pont per a vianants que creua les vies. En cas que volguéssim tornar a Sitges pels bosquets de l’interior passaríem per aquest pont.

Continuem pel carrer de Sant Cristòfor, sobre la gran platja del mateix nom.

Platja de Sant Cristòfor

Seguint el carrer, veurem la senzilla ermita de Sant Cristòfor a la dreta. Al segle XVII serví per a atendre-hi els afectats per l’epidèmia de pesta. Un ‘americano’ la va comprar després de la desamortització i va passar de mà en mà fins que el 1944 la va adquirir Eugeni d’Ors. L’escriptor es va fer construir el seu habitatge adossat a l’ermita on, a més de fer-hi estades, aplegaria escriptors, periodistes i intel·lectuals de l’època.

Continuant pel passeig i pel primer trencall a l’esquerra direcció mar, podem visitar l’Espai far de Sant Cristòfor, situat a l’emblemàtic far del mateix nom. Es tracta d’un equipament museístic que mostra el ric patrimoni mariner vilanoví. Compta amb tres espais amb exposició permanent: el Museu del Mar de Vilanova i la Geltrú, l’Espai Víctor Rojas i el Museu de Curiositats Marineres Roig Toqués.

També podem acostar-nos a la platja i dins dels jardins d’Enric Granados veurem les restes d’un molí fariner construït a inici del segle XIX, un enginy molt innovador per a l’època, capaç d’aprofitar la força de les onades per a fer girar una sínia, que lligada a una llanterna, generava la rotació d’una mola per a moldre farina.

Estació de tren de Vilanova

Pel passeig Martí Torrents anirem a trobar el carrer Llibertat que per un pas soterrat ens permetrà arribar a l’estació de tren.

I, si encara ens resta temps i ganes, podrem visitar el museu del Ferrocarril, al costat de l’estació.