
Horitzontals
- Donar, obsequiar. Convoca algú per veure’s i parlar.
- Malaltia que provoca atacs transitoris, sovint amb convulsions. Partícula afirmativa de la qual prové el nom d’Occitània.
- Cilindres de tabac picat embolicat amb paper fi. Primera lletra de l’alfabet.
- Universitat de la qual era rector el jesuïta Ignacio Ellacuría quan va ser assassinat. Déu egipci. Al revés, paraula procedent del suahili, que vol dir “senyor” i que s’acostuma a utilitzar en to irònic.
- Extrem agut d’una cosa. Article. Fruit dels cereals.
- Ara, amb la pandèmia, molts treballadors i treballadores n’han estat afectats. Fer una recerca sistemàtica en una població determinada per detectar-hi les persones afectades per una malaltia.
- Lletra final de la majoria d’infinitius. Nom de dona. Conferència Episcopal Espanyola. Lletra amb què acaben una part no majoritària dels infinitius.
- Que té ànsia. Al revés, poble de França d’on va ser rector sant Joan Maria Vianney.
- El punt més elevat d’una muntanya. Que actua per primer cop.
- Conjunció copulativa. Acaben de canviar de president. En català antic, vaig anar. Infusió molt britànica.
- En pot sortir un pollet. Insult amb què es vol indicar que una persona té poca intel·ligència. Un dels tres presents dels Reis d’Orient.
- Anhel político-militar de qualsevol persona que tingui una mica de seny.
Verticals
- Represa, retorn d’una cosa que s’havia perdut o fet malbé.
- Filòsof grec. Símbol químic del níquel. Al revés, porta.
- Grandària molt superior a la normal. Segona vocal.
- Extremitat dels ocells que els permet volar. Capital del Piemont. Venen després dels ais.
- Al revés, part de la planta que està sota terra i en xucla l’aigua i els nutrients. Impregnada de iode.
- Al revés, instrument musical favorit del rei David. Primera persona del singular del present de subjuntiu del verb casar, versió valenciana. Símbol químic de l’iridi.
- Responsabilitat Social Empresarial. Poble de l’Alta Cerdanya. Al revés, país que, en els temps de l’Antic Testament, era fronterer amb Israel.
- Relatiu a la Itàlia antiga. Recobreix d’oli.
- Ciutat de la Normandia. Conjunt de bèsties.
- Conjunció copulativa. Espai al voltant de les esglésies en què persones i béns estaven sota la protecció de la pau i treva. Segona vocal.
- Modulació de la veu amb què s’expressen determinats sentiments. Planeta del sistema solar. Nom d’home.
- Finalitzaré. Al revés, descàrrega d’una arma de foc.
Josep Lligadas
LA SOLUCIÓ DE L’ENREIXAT
