Bacallà fred amb taronja

El bacallà és un peix blanc amb uns valors nutritius excepcionals: té un contingut calòric baix i, en canvi, una elevada quantitat de proteïnes i ric en Omega 3.

Seguint amb la línia de receptes saludables, anem a veure què ens pot oferir el bacallà. Es tracta d’un aliment ric en fòsfor, necessari per al bon funcionament del cervell i present als ossos i a les dents. Com que conté molta gelatina, que és el que li dóna la melositat, ens  ajuda a la formació de cartílag als ossos. També ens aporta calci, sodi i potassi, que afavoreix el sistema nerviós i és molt necessari per a la contracció dels músculs i el cor. També ajuda a reduir el nivell de colesterol en sang i conté propietats antiinflamatòries. Mareta meva! Potser que mengi bacallà cada dia! Us proposo una recepta en fred amb un toc de cítric que surt dels plats convencionals que tots més o menys coneixem.

INGREDIENTS

  • 3 patates petites per persona
  • 1 penca de bacallà salat (dóna per a unes 3-4 persones)
  • 1 ceba fresca
  • olives negres o verdes
  • 1/2 taronja per persona
  • mig o un ou dur per persona
  • pebre vermell dolç
  • sal
  • oli d’oliva

PREPARACIÓ

Dessalem el bacallà en aigua freda unes 24 hores abans i canviem l’aigua cada 4 o 5 hores, aproximadament. Davant el dubte, tastem-lo per comprovar el grau de sal que queda, així ens assegurem que no està massa insípid ni encara excessivament salat. L’esmicolem com si el féssim esqueixat.

Bullim les patates petites, netes i amb pell. Al mateix temps, en un altre pot bullim els ous fins que quedin ben cuits. Un cop tinguem les patates, les apartem i colem, i les deixem refredar.

Tallem la ceba fresca a trossos petits i la reservem. Pelem la taronja eliminant tota la pell blanca. Després la partim en rodanxes i les tallem per la meitat.
Quan les patates i l’ou ja són a temperatura ambient, tallem els ingredients i els anem posant en un bol, per capes, com ens agradi més. Una manera pot ser aquesta: primer fem un llit de rodanxes de patates, hi posem  per sobre un pols de pebre vermell (ho farem damunt de cada capa  de patates). Raig d’oli. Una segona capa de mitges rodanxes de taronja, i una tercera de bacallà, i novament un raig d’oli. En funció de la mida de la safata o recipient on ho servim, farem més o menys capes d’aquestes.

Al final, hi repartim pel damunt la ceba fresca tallada, les olives i els ous durs tallats petits (o a rodanxes). Ho acabem amb un nou raig d’oli bo pel damunt.
És preferible no posar-hi sal que i cadascú a l’hora de menjar se’n posi al seu gust. El “grau de dessalat” del bacallà i les olives poden marcar el punt de salat.

Un cop acabat, ho guardem un parell d’hores a la nevera perquè els sabors es “marinin” abans de servir.

Tere Jorge

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s